Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opublikowało wynika badań ankietowych prowadzonych wśród mieszkańców polskich miast i wsi. Warto się z nimi zapoznać, ponieważ mogą być one pomocne w podejmowaniu decyzji o kierunkach rozwoju naszego gospodarstwa.
Badania prowadzono między innymi na temat znajomości oznaczeń i systemów jakości żywności, znajomości strategii „Od pola do stołu” oraz strategii w sprawie „Bioróżnorodności”, oceny usług doradczych oraz oczekiwań wobec sposobu przeznaczenia środków UE po 2020 roku.
Dochody większości gospodarstw domowych w odczuciu respondentów są takie same, jak przed epidemią COVID-19 (59,2%). Blisko co trzeci badany (29,2%) oceniał, że dochody jego gospodarstwa domowego zmniejszyły się. W ujęciu województw spadek dochodów znacznie częściej deklarowali mieszkańcy miast z województw mazowieckiego i świętokrzyskiego, a w przypadku mieszkańców obszarów wiejskich - respondenci z województw: mazowieckiego, lubelskiego i śląskiego.
Zdaniem 75,3% respondentów ich codzienne zakupy żywnościowe są takie same, jak przed epidemią. Epidemia COVID-19, zdaniem respondentów, ograniczyła najbardziej dostęp do zakupu ubrań i butów, chemii gospodarczej, kwiatów oraz sadzonek ogrodniczych. Ograniczony dostęp do produktów mieszkańcy wsi deklarowali częściej niż mieszkańcy miast.
W okresie epidemii COVID-19 według respondentów, internet był potrzebny przede wszystkim do kontaktów ze znajomymi i rodziną (58,7%), do robienia zakupów (43,2%), korzystania z bankowości i nauczania zdalnego.
Większość rolników rozważa w przyszłości sprzedaż wytwarzanych przez siebie produktów rolnych na rynku lokalnym (62,3%). Ponad połowa rolników poszukuje informacji w internecie na temat możliwości sprzedaży własnych produktów rolnych, informacji o odmianach roślin i rasach zwierząt, o zagrożeniach (np. susze, choroby) i o stosowaniu środków produkcji (np. środki ochrony roślin, nawozy, pasze).
Co trzeci rolnik zadeklarował, że prowadzi sprzedaż bezpośrednią i w okresie trwania pandemii i zauważył wzrost zainteresowania klientów taką formą robienia zakupów (34,3%). Co czwarty natomiast prowadząc sprzedaż bezpośrednią nie zauważył wzrostu zainteresowania klientów taką formą robienia zakupów (24,9%).
Co czwarty ankietowany dostrzega problem w pozyskaniu zewnętrznych zasobów pracy w swoim gospodarstwie. Aby poradzić sobie z tymi problemami badani w większym stopniu angażują swoją rodzinę (47,8%), poszukują pracowników z zagranicy lub innych obszarów Polski (38,6%) oraz proponują wyższe wynagrodzenia (31,7%).
Większość badanych rolników zamierza po zakończeniu własnej aktywności zawodowej przekazać gospodarstwo następcy - członkowi rodziny (powyżej 65% wskazań). Najrzadziej planowane jest przekazanie gospodarstwa na rzecz Skarbu Państwa.
Mieszkańcy miast nieco częściej niż mieszkańcy wsi deklarowali, że nabywają produkty rolnictwa ekologicznego kilka razy w tygodniu. Co czwarty badany bardzo rzadko nabywa produkty rolnictwa ekologicznego (26,8%), a co szósty nie kupuje ich w ogóle (16,5%). Respondenci najczęściej uważają, że ceny produktów rolnictwa ekologicznego są zbyt wysokie (46,4%). Spośród wszystkich ankietowanych to rolnicy najczęściej deklarowali, że ceny tych produktów są adekwatne do ich jakości (43,5%).
Marian Szałda
na podstawie wyników ankiety: ”Polska wieś i rolnictwo 2020”
Format | Nazwa pliku | Data publikacji | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|---|
Polska Wieś i Rolnictwo - wyniki 2020 | 2021-01-22 | 10,01MB | pobierz plik: Polska Wieś i Rolnictwo - wyniki 2020 |