Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach Modliszewice, ul. Piotrkowska 30, 26-200 Końskie

Strona główna/Informacje i porady/W Ministerstwie Rolnictwa dyskutowano nad Strategią rozwoju rynku wołowiny w Polsce

W Ministerstwie Rolnictwa dyskutowano nad Strategią rozwoju rynku wołowiny w Polsce

2018-06-06

W poniedziałek 4 czerwca w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyła się konferencja dot. opracowania strategii rozwoju rynku wołowiny w Polsce „Polska Wołowina 2022”. Spotkanie rozpoczął minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel, który w swoim przemówieniu przedstawił ogólną sytuację na rynku wołowiny. Minister zapewnił, że jest ona dobra, ale trzeba myśleć już o przyszłości i podejmować wyprzedzające działania. Podkreślił też, że główną siłą napędową polskiego rynku wołowiny jest dynamicznie rozwijający się eksport. Minister zaznaczył, że trzeba już pracować nad rozszerzeniem krajowej oferty oraz pozyskaniem nowych konsumentów na rynku wewnętrznym. Nad przebiegiem konferencji cały czas czuwał prezes Zarządu Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki, który przedstawił główne założenia programu oraz zapowiadał wystąpienia kolejnych prelegentów. Podczas konferencji był obecny także sekretarz stanu MRiRW Jacek Bogucki.

Podczas spotkania przedstawiono szereg działań, które mają sprawić, aby nasza krajowa wołowina była bardziej konkurencyjna na świecie. Jako najważniejsze cele strategii przedstawiono wypracowanie odpowiednich mechanizmów naprawczych :

  • podniesienie ceny poprzez certyfikaty dobrostanu, zrównoważonego rozwoju oraz ochrony klimatu;
  • podniesienie ceny poprzez wdrożenie i upowszechnienie narzędzi zapewniania jakości kulinarnej;
  • poprawa jakości cieląt produkowanych w Polsce;
  • zwiększenie przejrzystości rynku cieląt, żywca i mięsa;
  • zacieśnienie współpracy w łańcuchu wartości;
  • rewitalizacja programu doradztwa techniczno-ekonomicznego;
  • wsparcie specjalizacji i profesjonalizacji producentów;
  • zwiększenie wartości dodanej w wyniku wdrożenia innowacyjnych rozwiązań z zakresu przetwórstwa i marketingu;
  • przygotowanie i wdrożenie strategii promocji marki polskiej wołowiny. 

Ponadto przedstawiono obecnie istniejące programy pomocowe w ramach PROW, z których mogą korzystać producenci i przetwórcy żywca wołowego. Konferencję zakończyła dyskusja nad wdrożeniem tych wszystkich zmian oraz zapowiedź kolejnych spotkań.

Spotkanie odbyło się zgodnie z  porozumieniem  o współpracy w zakresie wspólnego opracowania i wdrażania strategii „Polska Wołowina 2022” zawartego w dniu 7 grudnia 2016 r. w  Warszawie, pomiędzy: Polskim Zrzeszeniem Producentów Bydła Mięsnego, Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Federacją Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Unią Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, Stowarzyszeniem Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej, Związkiem Polskie Mięso, Polskim Związkiem Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego oraz Krajową Radą Izb Rolniczych. Głównym celem porozumienia jest sfinansowanie opracowania oraz wdrożenie strategii dla sektora wołowiny w Polsce.

Rafał Sieroń

udostępnij
do góry