Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach Modliszewice, ul. Piotrkowska 30, 26-200 Końskie

Strona główna/Aktualności/Marka lokalna narzędziem promocji regionu - relacja z wyjazdu studyjnego

Marka lokalna narzędziem promocji regionu - relacja z wyjazdu studyjnego

2022-10-03

W dniach 19-20 września odbył się dwudniowy wyjazd studyjny pn. „Przedstawienie sposobu kreowania marki lokalnej jako narzędzia promocji regionu na przykładzie Zagórzańskich Dziedzin,” na obszar Beskidu wyspowego i Gorców.  Grupę 25 uczestników wyjazdu stanowili doradcy działu ROW z ŚODR w Modliszewicach, członkowie KGW, pracownicy lokalnych instytucji zajmujących się promocją i kulturą, lokalni działacze oraz osoby zainteresowane tematem z powiatu buskiego, kazimierskiego i włoszczowskiego.

Pierwszym odwiedzonym miejscem był Punkt sprzedaży produktu lokalnego i Zagórzańska księgarenka prowadzone przez Centrum Edukacji i Rozwoju eMKa w Kasince Małej. Odbywa się tu usługa pośrednictwa sprzedaży rękodzieła lokalnego m.in. koronek, obrazów malowanych na desce, wypalanej w regionie galanterii drewnianej, zagórzańskich wzorów, zdobionych pierniczków oraz produktów pszczelarskich z lokalnej pasieki. Natomiast zagórzańska księgarenka oferuje literaturę dotyczącą regionu. Klientami tego punktu są przede wszystkim rodziny oraz pojedyncze osoby korzystające z szerokiego zakresu specjalistycznych usług komercyjnych m.in. logopedycznych, językowych, fizjoterapeutycznych itp., które często powracają do tego miejsca jako turyści.

Następnie udaliśmy się do hotelu JANDA Resort &Conference w Mszanie Dolnej, który posiada certyfikat i możliwość używania znaku promocyjnego Zagórzańskie Dziedziny na usługę: Oferta turystyczno - rekreacyjna oraz noclegowo - gastronomiczna z możliwością rehabilitacji. W sali regionalnej odbyliśmy prezentację marki lokalnej Zagórzańskie Dziedziny przedstawioną przez koordynatorkę marki. Zgłębiliśmy tematykę marki, która jest narzędziem promocji Regionu Zagórzańskiego. Nastąpiła prezentacja oferty warsztatowej Zagórzańskich Dziedzin obejmująca 47 różnych warsztatów edukacyjnych bazujących na lokalnym dziedzictwie przyrodniczym, kulturowym, kulinarnym, artystycznym oraz sportowym.

Na zajęciach artystycznych z oferty warsztatowej Zagórzańskich Dziedzin „Zagórzańskie malowanie”, malowaliśmy za pomocą szablonów i farb akrylowych kwiatowe wzory na poszwach. Te ciekawe i wymagające skupienia zajęcia przeprowadziła kreatorka marki z Stowarzyszenia Rękodzielników - Zagórzańscy Pasjonaci.

Ciekawym punktem programu była biesiada zagórzańska w bacówce połączona z warsztatami taneczno - muzycznymi „Pieca zadym nie troncojcie" z udziałem kapeli. Tego typu warsztaty także znajdują się w ofercie Zagórzańskich Dziedzin, a całość wydarzenia odbywa się pod okiem członkiń Stowarzyszenia Miłośników Kultury Góralskiej Pod Cyrlom z Olszówki (partner Zagórzańskich Dziedzin). Członkowie zespołu wystąpili w tradycyjnych, zagórzańskich strojach i  zaprezentowali zagórzańskie tradycje muzyczne i taneczne. Nauczyliśmy się śpiewać i tańczyć chodzonego „ Konia” - dawnej pieśni zagórzańskiej, mięliśmy także okazję spróbować lokalnych tradycyjnych specjałów.

Drugi dzień rozpoczął się od warsztatów „Zrelaksowany Zagórzanin” w sali gimnastycznej z widokiem na otaczająca zieleń. Ćwiczenia relaksacyjne przeprowadziła instruktorka fitness ze Studia Ruchu. Istnienie tego typu zajęć w ofercie zagórzańskiej jest odpowiedzią na potrzeby turystów ale również dowodem na to, że łącząc tradycję  z nowoczesnością można odnieść sukces.

Kolejnym miejscem jakie dwiedziliśmy było Zagórzańskie Centrum Wolontariatu. Tam poznaliśmy inicjatywę wolontariatu międzypokoleniowego, która otrzymała Znak Promocyjny Zagórzańskie Dziedziny. Jest to przykład współpracy trójsektorowej w ramach marki. Prowadzi je Stowarzyszenie Kierunek Przyszłość - partner marki. Zaprezentowano Nam działalność stowarzyszenia prowadzącego m.in. warsztaty edukacyjne przy zastosowaniu zróżnicowanych innowacyjnych działań, współpracującego przy tworzeniu oferty Zagórzańskich Dziedzin, tworzącego Zagórzańskie Centrum Wolontariatu obejmującego trzy zagórzańskie samorządy: Gminę Mszana Dolna, Miasto Mszana Dolna i Gminę Niedźwiedź, organizacje pozarządowe działające na tym terenie, placówki oświatowe i wszystkie grupy zagórzańskich beneficjentów, m.in. seniorów, osoby niepełnosprawne, matki z dziećmi, dzieci i młodzież.

Niesamowite wrażenie wywarły na uczestnikach warsztaty gotowania tradycyjnych potraw kuchni zagórzańskiej „Zagórzańskie smaki” - przeprowadzone przez Śwarne Babki z KGW Łętowe. Nauczyliśmy się tu gotować czterech zagórzańskich potraw wpisanych na Listę Produktów Tradycyjnych. Były to:  zagórzańska zupa z korpieli na mleku, pierogi z suszonymi śliwkami, kluski rozgarnywane zwane sapką oraz kołacz razowy na słono.  Podczas obiadu rozkoszowaliśmy się smakiem i aromatem przygotowanych potraw. Interesującą tematykę dotyczącą stroju ludowego, obrzędów i tradycji  Zagórzan, przeprowadziła podczas warsztatów pani Prezes Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego Oddziału w Mszanie Dolnej, która wskazała na nieuniknione naleciałości ze strony górali podkarpackich przed którymi bronią się Zagórzanie aby zachować swoją tożsamość, tradycję i kulturę

Pobyt zwieńczyła wizyta w autorskiej Galerii Sztuki „Hołd Karpatom” Stanisława Dobrowolskiego w Kasinie Wielkiej. Podziwialiśmy tu dzieła rysownicze, malarskie i rzeźbiarskie lokalnego artysty, który realizował spuściznę miejscowego pisarza Władysława Orkana. Prace nawiązują do piękna otaczających gór, kultury i religii.

Śmiało możemy stwierdzić, że otrzymaliśmy ogrom wiedzy na temat budowania marki lokalnej, jako narzędzia promocji regionu. Na dobrym przykładzie marki Zagórzańskie Dziedziny poznaliśmy jak wygląda jej struktura i na czy polega kreowanie produktu markowego. Zidentyfikowaliśmy partnerów zajmujących się marketingiem regionu oraz wspierających aktywizację i pasję mieszkańców regionu. Uczestnicy wyjazdu zwrócili uwagę na fakt, że do wypromowania lokalnej marki niezbędne jest  wspólne działanie instytucji publicznych, organizacji pozarządowych, prywatne podmioty. Wyjazd pozwolił także na wymianę doświadczeń i nawiązanie kontaktów między uczestnikami a podmiotami związanymi z marką.

Anna Bąk

 

 

udostępnij
do góry