Pandemia COVID-19 wymusiła zmianę organizacji i funkcjonowania wielu sfer naszego życia, gospodarki, w tym także rolnictwa. Komunikowanie się ze sobą na odległość oraz możliwość załatwienia spraw urzędowych zdalnie stało się niezmiernie ważne. Stąd zrodził się pomysł tzw. „Okienka dla rolnika” czyli podstrony na portalu gov.pl, która ma służyć działaniom na rzecz rolnika.
Pierwsze kroki w zakresie cyfryzacji rolnictwa, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji poczyniło w zeszłym roku uruchamiając na stronie gov.pl e-usługi, umożliwiające składanie wniosków o szacowanie strat w uprawach spowodowanych suszą.Uruchomienie tej aplikacji dało wiele korzyści, dlatego podjęto prace zmierzające do rozszerzenia zakresu usług, które sprawią, że rolnik będzie miał możliwość załatwienia spraw nie wychodząc z domu.
Czym będzie Okienko dla rolnika
- Chcemy, aby z jednego miejsca, jednym loginem i hasłem, np. przez profil zaufany, mieszkaniec obszarów wiejskich mógł w prosty sposób załatwić wiele spraw w zakresie rolnictwa - podkreśla minister Rolnictwa i Rozwo0ju Wsi Pan Grzegorz Puda. Poprzez integrację różnych systemów i baz danych poszczególnych instytucji, rolnik nie będzie musiał podawać wielu informacji, ponieważ te będą pozyskiwane automatycznie do wniosku, który będzie miał zamiar złożyć. To pozwoli ograniczyć do niezbędnego minimum ilość wykonywanych czynności oraz zaoszczędzić czas na załatwienie konkretnej sprawy. Dodatkowo planujemy uprościć i usprawnić niektóre już teraz udostępniane usługi świadczone przez nasze jednostki Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego czy poszczególne Inspekcje.
Zaangażowane instytucje
15 kwietnia 2021 r. instytucje zaangażowane zawarły porozumienie, dzięki któremu możliwe będzie opracowanie i udostępnienie wybranych usług cyfrowych dla rolnika. Oprócz MRiRW oraz KPRM w projekt zaangażowały się:
Pierwsze kroki
Szacuje się, że prace wdrożeniowe będą trwały ok 1-1,5 roku i w tym czasie zostaną udostępnione wybrane usługi, mające na celu zastąpienie dotychczasowej, papierowej formy wniosków na formę elektroniczną. Będą to wnioski dotyczące:
E-recepta weterynaryjna
Dodatkowo, planowane jest rozszerzenie systemu E-recepta na potrzeby leczenia zwierząt. System E-recepta jest częścią Internetowego Konta Pacjenta pacjent.gov.pl a jego modyfikacja pozwoli na wydawanie recept przez lekarzy weterynarii. Dzięki temu będzie można pobrać oraz realizować wystawione przez nich recepty.
Źródło: MRiRW