
Beneficjenci poddziałania premiowego 6.2 „Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich” PROW 2014-2020 zobowiązani są do złożenia wniosku o płatność drugiej raty pomocy po realizacji biznesplanu, z zachowaniem terminu, który wynika z wydanej decyzji o przyznaniu pomocy. W przypadku tego poddziałania jest to okres 2 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy i nie później niż do dnia 31 sierpnia 2025 roku.
Niezbędnym warunkiem, który umożliwi Agencji wypłatę drugiej raty pomocy, jest zrealizowanie przez beneficjenta całego biznesplanu w określonych terminach.
Beneficjenci tego poddziałania premiowego mogą również wystąpić do dyrektora oddziału regionalnego Agencji z wnioskiem o wyrażenie zgody na zmianę założeń biznesplanu w trakcie jego realizacji w tym również o wydłużenie okresu jego realizacji, nie później niż do dnia upływu 2 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy i 31 sierpnia 2025 roku.
W przypadku poddziałania 6.2 „Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich” zmiana założeń biznesplanu w zakresie opisu i szacunkowej wartości planowanych inwestycji w środki trwałe i inne środki związane z działalnością pozarolniczą nie wymaga zgody Agencji.
Istotną kwestią jest skompletowanie przez beneficjentów poddziałań premiowych wymaganej dokumentacji, w szczególności pozyskania wszelkiego rodzaju zaświadczeń i decyzji wydawanych przez organy administracji publicznej oraz faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, tak aby skutecznie i w nieprzekraczalnym wymaganym terminie możliwe było złożenie wniosku o płatność drugiej raty pomocy.
Nie należy zwlekać z zakończeniem realizacji biznesplanu oraz złożeniem wniosku o płatność drugiej raty pomocy. Złożenie wniosków o płatność drugiej raty pomocy we wcześniejszym czasie pozwoli na ich rozpatrzenie w optymalnym terminie, a co za tym idzie, terminową wypłatę środków finansowych.
Joanna Odziemek