Realizując zobowiązania w zakresie Restrukturyzacji Małych Gospodarstw, beneficjent zobowiązany jest prowadzić działalność rolniczą w gospodarstwie co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy. Natomiast realizacja biznesplanu ma nastąpić w terminie zadeklarowanym w biznesplanie, ale nie później niż do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.
Gospodarstwo należy prowadzić zgodnie z założeniami biznesplanu:
Ponadto beneficjent zobowiązany jest prowadzić ewidencję przychodów i rozchodów lub księgę przychodów i rozchodów lub księgę rachunkową lub ewidencje przychodów i rozchodów co najmniej 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.
W trakcie realizacji biznesplanu istnieje możliwość zmiany jego założeń oraz wydłużenia okresu jego realizacji. Należy jednak wystąpić do dyrektora oddziału regionalnego Agencji z wnioskiem o wyrażenie zgody na taką zmianę.
Zakończenie realizacji biznesplanu i złożenie wniosku o płatność drugiej raty pomocy przez beneficjentów poddziałania premiowego PROW 2014-2020 - Restrukturyzacja Małych Gospodarstw powinno nastąpić w nieprzekraczalnym terminie do 31 sierpnia 2025 roku również w przypadku wydłużenia terminu jego realizacji. Koniecznym warunkiem umożliwiającym Agencji wypłacenie drugiej raty pomocy jest zrealizowanie przez rolnika całego biznesplanu. Dlatego też beneficjent zobowiązany jest do kompletowania zaświadczeń, faktur oraz innych dokumentów wymaganych do złożenia wniosku o płatność drugiej raty.
Rolnik zobowiązany jest także do umożliwienia przeprowadzenia przez uprawnione podmioty kontroli na miejscu lub kontroli dokumentów oraz ich przechowywania przez co najmniej 5 lat od wypłaty pierwszej raty pomocy.
Dorota Bolko