Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach Modliszewice, ul. Piotrkowska 30, 26-200 Końskie

Strona główna/Aktualności/Zakończenie PROW 2014-2020

Zakończenie PROW 2014-2020

2024-07-29

logotyp Programy Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020W związku zakończeniem wdrażania PROW 2014-2020 beneficjenci poszczególnych działań muszą koniecznie rozliczyć drugą ratę pomocy w nieprzekraczalnym terminie do 31 sierpnia 2025 roku!


Podczas trwania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 gospodarstwa rolne mogły ubiegać się o wsparcie finansowe w cyklicznie ogłaszanych przez ARiMR naborach wniosków w ramach tak zwanych działań premiowych, do których zaliczamy poddziałanie 6.1 Premie dla młodych rolników, 6.2 Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej oraz 6.3 Restrukturyzacja małych gospodarstw.

Poza złożeniem wniosku o płatność drugiej raty pomocy powyższych działań, każdy z beneficjentów musiał spełnić warunki i zobowiązania, jakie zostały zawarte w biznesplanie oraz decyzji przyznającej pomoc.

Obowiązki i zobowiązania beneficjenta poddziałania 6.1 Premia dla młodych rolników

  1. Prowadzenie przez beneficjenta działalności rolniczej w gospodarstwie jako kierujący co najmniej do upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.
  2. Osiągnięcie wzrostu wielkości ekonomicznej w wyniku realizacji biznesplanu o co najmniej 10% w stosunku do wyjściowej wielkości ekonomicznej gospodarstwa. Wzrost musi zostać utrzymany przynajmniej do upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.
  3. Podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników jako rolnik z mocy ustawy i w pełnym zakresie przez co najmniej 12 miesięcy od dnia wypłaty 1 raty pomocy.
  4. Uzupełnienie wykształcenia rolniczego w okresie 36 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy.
  5. Dostarczenie do Agencji informacji o realizacji warunków określonych w biznesplanie.
  6. Prowadzenie uproszczonej rachunkowości w gospodarstwie rolnym co najmniej przez 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.


Sposobem na prowadzenie obowiązkowej rachunkowości w gospodarstwie rolnym, które jest beneficjentem działania w ramach PROW 2014-2020 może być:

  • ewidencja przychodów i rozchodów,
  • księga przychodów i rozchodów,
  • księga rachunkowa,
  • ewidencja przychodów i rozchodów na podstawie odrębnych przepisów.

Alternatywą do prowadzenia rachunkowości dla beneficjentów może być również prowadzona przez doradcę rolnego książka FADN, która spełnia wymogi prowadzenia obowiązkowej rachunkowości rolnej.

Kolejnym działaniem, w ramach którego beneficjenci muszą niebawem rozliczyć wniosek o drugą ratę pomocy, jest poddziałanie 6.2 Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich. Beneficjent tego programu powinien pamiętać o następujących zobowiązaniach:

  1. Prowadzenie działalności gospodarczej, o której mowa w biznesplanie co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.
  2. W przypadku prowadzenia działalności, która wymaga wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego zobowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek publicznych - utrzymanie prowadzenia działalności co najmniej do upływu 3 lat od dnia wypłaty drugiej raty pomocy.
  3. Utworzenie miejsc pracy, które zostały zadeklarowane w biznesplanie, zobowiązanie dotyczące zatrudnienia powinno być zrealizowanie najpóźniej do dnia złożenia wniosku o drugą płatność pomocy. Utrzymanie utworzonych miejsc pracy musi nastąpić co najmniej w okresie 2 lat od dnia wypłaty drugiej raty pomocy.
  4. Dokonanie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych nie później niż do dnia złożenia wniosku o drugą płatność pomocy i podleganie tym ubezpieczeniom w okresie co najmniej 2 lat od wypłaty drugiej raty pomocy.
  5. Zaprzestanie podleganiu ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu rolników nie później niż do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy.
  6. Osiągnięcie przychodów z tytułu prowadzenia działalności.
  7. Składanie informacji o osiągniętych przychodach dyrektorowi oddziału regionalnego Agencji za każdy zakończony rok podatkowy w terminie 30 dni od zakończenia roku podatkowego.

W ramach PROW 2014-2020 można również było ubiegać się o wsparcie w ramach poddziałania 6.3 Restrukturyzacja małych gospodarstw. Beneficjenci tego poddziałania powinni pamiętać o zobowiązaniach i obowiązkach.

  1. Prowadzenie działalności rolniczej w gospodarstwie przez co najmniej 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.
  2. Poprzez realizację biznesplanu musi nastąpić wzrost wielkości ekonomicznej gospodarstwa do poziomu co najmniej 10 tys. euro.
  3. Osiągnięcie wzrostu wielkości ekonomicznej gospodarstwa o co najmniej 20% w stosunku do wyjściowej wielkości ekonomicznej i utrzymanie go co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.
  4. Zrealizowanie działań, z tytułu których przyznano punkty jak np. zmiana kierunku produkcji.
  5. Dostarczenie do Agencji Informacji o realizacji warunków określonych w biznesplanie.

Bardzo istotną rzeczą jest zwrócenie uwagi na to, że pomimo wymienionych obowiązków beneficjentów powyższych działań każdy z nich może mieć zobowiązania indywidualne zawarte w decyzji o przyznaniu pomocy, dlatego też istotne jest dokładne przeanalizowanie decyzji oraz danych zawartych w biznesplanie. Niedopełnienie zobowiązań wynikających z decyzji o przyznaniu pomocy może wiązać się z negatywnymi konsekwencjami w postaci sankcji nakładanych na beneficjenta oraz zwrotem otrzymanych środków finansowych.

Joanna Odziemek

udostępnij
do góry