Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach Modliszewice, ul. Piotrkowska 30, 26-200 Końskie

Strona główna/Aktualności/Jakie błędy w e-wnioskach?

Jakie błędy w e-wnioskach?

2024-03-25

Logo PS WPR 2023-2027

Wypełnianie wniosków o dopłaty bezpośrednie w formie elektronicznej obowiązuje już od kilku lat. Mimo tego co roku są pewne zmiany, jeżeli chodzi o zasady przyznawania pomocy, terminy czy wymagane załączniki. W związku z tym, co roku pojawia się sporo błędów w składanych wnioskach. Dotyczy to zwłaszcza wniosków wypełnianych przez osoby robiące to po raz pierwszy.

W tym roku nabór ruszył 15 marca i potrwa do 15 maja 2024 roku. Do dnia 31 maja można składać zmiany do wniosku. Zmiana we wniosku do 31 maja nie skutkuje zmniejszeniem płatności. Wniosek o przyznanie płatności może być też złożony w terminie 25 dni kalendarzowych po terminie składnia wniosków, czyli do 10 czerwca 2024 r. Jednak wtedy za każdy dzień roboczy opóźnienia płatność będzie pomniejszana o 1% należnej kwoty płatności. Wniosek złożony po dniu 10 czerwca 2024 roku nie będzie rozpatrywany. Datą złożenia wniosku jest data wysłania wniosku w aplikacji eWniosekPlus. Braki we wniosku czy załącznikach po dniu 10 czerwca 2024 r., nie będą uwzględniane w postępowaniu o przyznanie płatności.               

Jakie mogą być zmiany do wniosku?

Zmiana do wniosku może polegać na:

  • dodaniu nowych działek ewidencyjnych lub działek rolnych (wraz z wymaganymi dla nich załącznikami) do wcześniej złożonego wniosku o przyznanie danej płatności,
  • zmniejszeniu deklarowanych wcześniej powierzchni działek rolnych.

Gdy pojawią się nieprawidłowości wykryte przez ARiMR podczas kontroli administracyjnych lub systemu monitorowania obszarów, zmiany do wniosku można składać do 16 września 2024 r. Po tym terminie zmiany nie będą uwzględniane.                                                                                                

Jakie błędy pojawiają się we wnioskach najczęściej?

  1. Niedochowanie zobowiązań/wymogów w ramach płatności rolno-środowisko-klimatycznej, ekologicznej i zalesieniowej.
  2. Deklarowanie do płatności większej powierzchni niż wyznaczona dla nich powierzchnia maksymalnego obszaru kwalifikowanego (MKO). Gdy uprawa rzeczywiście jest na większej powierzchni niż MKO, wówczas rolnik powinien dodać rozbieżności, czyli opis faktycznej sytuacji.
  3. Błędy związane z kompletnością. Często dotyczą sytuacji, gdy dodany jest załącznik, a nie zaznaczone są płatności związane z treścią załącznika. Inne to np.: błędy geometrii działki rolnej, czy brak zaznaczenia wnioskowania o ONW.
  4. Brak deklaracji, jaki gatunek jest uprawiany na danej działce, dla przykładu zaznaczony jest sad, a powinno być zapisane np.: jabłoń, wiśnia z podziałem na powierzchnie danej uprawy.
  5. Błędy związane z działkami. Ważne jest, aby działki, które są użytkowane przez rolnika były wpisane tylko w jego wniosku. W sytuacji, gdy dwie osoby deklarują tą sama działkę we wniosku, będą wzywane przez ARiMR do złożenia wyjaśnień. Już podczas składania wniosku wykonywana jest kontrola krzyżowa, która wskazuje, gdy dwie osoby wpisały tą samą działkę we wniosku. Dlatego wypełniając wniosek należy dodać nowe działki lub usunąć te, które w danym roku nie są uprawiane przez beneficjenta.
  6. Zapominanie przez rolników, że już „nie są młodzi” w kontekście ubiegania się o dodatkową płatność, o którą mogą się ubiegać przez 5 lat począwszy od pierwszego złożenia wniosku o płatność dla młodych rolników.

Pomimo tego, że w systemie jest wiele podpowiedzi, to możliwości popełnienia błędu podczas wypełniania wniosku jest naprawdę dużo. Warto korzystać z instrukcji przed samodzielnym wypełnianiem wniosku, a najlepiej udać się do Świętokrzyskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, w którym pracownicy wzorem zeszłego roku bezpłatnie pomagają wypełniać wnioski.

Paweł Sender

Żródło:  

udostępnij
do góry