Lata 2021-2022 będą tzw. okresem przejściowym, w trakcie którego m.in. wsparcie dla rolnictwa ekologicznego będzie kontynuowane według zasad dla okresu programowania na lata 2014-2020*.
Podjęte w okresie przejściowym (tj. po 14 marca 2021 roku) zobowiązania w ramach działania Rolnictwo ekologiczne PROW 2014-2020 będą realizowane przez 3 lata.
Podniesiono stawki płatności w ramach działania Rolnictwo ekologiczne PROW 2014-2020. Stawki płatności wzrosną średnio o około 27% (najwięcej wzrosną o 55% - ekstensywne uprawy sadownicze po okresie konwersji).
Pakiet |
Stawki / rok w zł/ ha |
Wzrost w % (rok 2020=100) |
|
2020 |
2021-2023 |
||
Uprawy rolnicze w okresie konwersji |
1137 |
1475 |
130 |
Uprawy rolnicze po okresie konwersji |
932 |
1190 |
128 |
Uprawy warzywnicze w okresie konwersji |
1557 |
2249 |
144 |
Uprawy warzywnicze po okresie konwersji |
1310 |
1446 |
110 |
Uprawy zielarskie w okresie konwersji |
1325 |
1673 |
126 |
Uprawy zielarskie po okresie konwersji |
1325 |
1673 |
126 |
Podstawowe uprawy sadownicze w okresie konwersji |
1882 |
2591 |
138 |
Podstawowe uprawy sadownicze po okresie konwersji |
1501 |
1756 |
117 |
Uprawy jagodowe w okresie konwersji |
1882 |
2239 |
119 |
Uprawy jagodowe po okresie konwersji |
1501 |
1960 |
131 |
Ekstensywne uprawy sadownicze w okresie konwersji |
790 |
1025 |
130 |
Ekstensywne uprawy sadownicze po okresie konwersji |
660 |
1025 |
155 |
Uprawy paszowe w okresie konwersji |
926 |
1100 |
119 |
Uprawy paszowe po okresie konwersji |
658 |
764 |
116 |
Trwałe użytki zielone w okresie konwersji |
535 |
631 |
118 |
Trwałe użytki zielone po okresie konwersji |
535 |
631 |
118 |
Wprowadzono dodatkowe wymogi w ramach wsparcia do ekologicznych pomidorów (z rozsady i z minimalną obsadą 20 000 szt./ha) w celu jego ukierunkowania na najbardziej wartościowe uprawy z największym potencjałem rynkowym.
Zmniejszono sankcje za brak planu - zmniejszenie płatności ekologicznej o 40% nie będzie dotyczyło jak dotychczas całej płatności ekologicznej (tj. płatności w ramach wszystkich zobowiązań realizowanych przez rolnika), lecz tylko płatności w ramach tego zobowiązania ekologicznego, dla którego rolnik nie posiada planu działalności ekologicznej.
Rolnicy liczą na przede wszystkim na większe wsparcie do jednego hektara uprawy, a zapowiadane zmiany w opinii wielu rolników są niezadawalające. Z drugiej strony zbyt wysokie bezpośrednie wsparcie może być wykorzystywane przez nieuczciwych producentów do prowadzenia pseudo produkcji ekologicznej (choćby słynne sady orzechowe).
W tej sytuacji wielu rolników proponuje większe wsparcie dla rolników ekologicznych w ramach innych działań np. modernizacja gospodarstw (60%), wsparcie do nawadniania (60%), większe wsparcie do zakupu materiału siewnego i inne.
Marian Szałda
* - (wg projektu rozporządzenia MRiRW zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Rolnictwo ekologiczne” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020)