Strona główna/Świętokrzyski portal rolny/Aktualności/Saletra amonowa - jak ją przewozić?

Saletra amonowa - jak ją przewozić?

2018-05-09

Od lipca 2017 roku saletra amonowa została zaklasyfikowana jako materiał utleniający klasy 5.1. Od tego czasu transport tego nawozu przez rolników został znacznie utrudniony.

Inspekcja transportu drogowego wyjaśnia, że przewożąc jednorazowo do 1000 kg saletry amonowej przewoźnik/rolnik nie musi spełniać żadnych wymagań dotyczących dokumentacji, szkolenia, wyposażenia i oznakowania pojazdu. Nie musi również wyznaczać doradcy ds. bezpieczeństwa oraz składać sprawozdań z przewozu towarów niebezpiecznych.

Natomiast jeśli chce lub musi przewieźć więcej niż 1000 kg (jednorazowo na pojazd z przyczepą lub nie), to wówczas musi spełnić następujące wymagania:

  • kierowca przewożący towary niebezpieczne powinien mieć ukończone 21 lat oraz odbyć kurs podstawowy ADR. Szkolenie trwa 3 dni i zakończone jest egzaminem testowym. Uprawnienia do przewozu towarów niebezpiecznych są ważne przez 5 lat, po których należy przystąpić do szkolenia doskonalącego, zakończonego również egzaminem. Koszt szkolenia to ok 400 - 500 zł (w zależności od ośrodka),
  • pojazd przewożący towary niebezpieczne musi być odpowiednio wyposażony (wyposażenie ADR, w którego skład wchodzi zarówno wyposażenie przeciwpożarowe, awaryjne jak i środki ochrony indywidualnej),
  • pojazd powinien być oznakowany z przodu i z tyłu pomarańczowymi tablicami, bez numerów,
  • należy wyznaczyć na swój koszt doradcę ds. bezpieczeństwa,
  • do końca lutego, doradca sporządza na podstawie uzyskanych danych, a kierowca/przewoźnik/rolnik składa do Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego sprawozdanie za rok poprzedni z ilości przewiezionych towarów niebezpiecznych.

Magdalena Olszewska
Źródło : farmer.pl

udostępnij
do góry