Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach Modliszewice, ul. Piotrkowska 30, 26-200 Końskie

Strona główna/Aktualności/„Promocja zdrowia - zdrowa promocja” w powiecie kazimierskim

„Promocja zdrowia - zdrowa promocja” w powiecie kazimierskim

2023-10-02

Produkt lokalny, regionalny jest postrzegany jako produkt wartościowy zarówno pod względem odżywczym, smakowym oraz różnorodności zastosowania. Podczas wytwarzania takich produktów ważne jest pochodzenie surowca, najlepiej aby pochodził z własnych upraw aby był bezpieczny dla konsumenta.

Drugim, równie ważnym elementem jest metoda wytwarzania produktu lokalnego, która pozwoli zatrzymać jak najwięcej składników odżywczych. Produkty te postrzegane są jako pożądane od strony konsumenta. Istotną kwestią jest sposób dotarcia do klienta i „zatrzymania” go przy swoim produkcie. Najlepszym narzędziem jest promocja, która może przybierać różne formy. Wie o tym dobrze Adam Galbas z Krępic w gminie Skalbmierz, który prowadzi Manufakturę Skalbmierską - producent olejów i mąki orkiszowej. Główną myślą przewodnią wytwarzania produktów w gospodarstwie jest produkowanie zdrowej żywności o dobrej jakości.

Marketing produktu w trudnych czasach

Wszyscy wiemy, że promocja produktu lokalnego czy regionalnego jest bardzo ważna aby produkt zaistniał na rynku. Jednak co zrobić, żeby produkt przetrwał na rynku? Jak zwiększyć jego popularność? Żyjemy czasach, które są ciężkie dla producentów produktów tradycyjnych i lokalnych. Wynika to z faktu ciągłej inflacji i co za tym idzie wzrostu cen produktów spożywczych. Produkty tradycyjne, lokalne są droższe od produktów spożywczych dostępnych na półkach sklepowych. Obecnie klienci zastanawiają się czy kupić tańszy produkt gorszej jakości czy wybrać produkt tradycyjny, lokalny wartościowy ale droższy. Dlatego dla wytwórców takich produktów bardzo ważna jest wszechstronna promocja.

Formy promocji

Pan Adam w ramach RHD sprzedaje swoje produkty przetworzone korzystając z różnych kanałów dystrybucji. Pierwszą podstawowa formą jest sprzedaż produktów bezpośrednio z gospodarstwa, w tym również sprzedaż na telefon z dowozem do rolnika. Drugim sposobem jest sprzedaż przez internet (platformy: allegro oraz olx).

Producent posiada również materiały promocyjne w postaci ulotek, dzięki czemu klient wie jakie walory odżywcze i zastosowanie mają wszystkie oferowane przez niego produkty. Ważne są działania w kierunku sprzedaży przedświątecznej, gdzie produkty pakowane są w opakowania lub zestawy prezentowe. Podczas wydarzeń prowadzi oprócz degustacji, pokazy procesu wyciskania olejów, przyciągając w ten sposób potencjalnych klientów.

Kolejnym sposobem jest promocja poprzez uczestnictwo w konkursach oraz obecność na wystawach, jarmarkach, festynach, kiermaszach oraz innych wydarzeniach na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym. Sprzedaż i promocja odbywa się również poprzez social media: facebooka oraz świętokrzyski e-bazarek, gdzie publikuje informacje o gospodarstwie, wytwarzanych produktach oraz planowanych wydarzeniach, na których zawita ze swoimi produktami.

Rolnik aktywnie działa w zakresie promocji i współpracuje z Świętokrzyskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach, Uniwersytetem Rolniczym w Krakowie oraz z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa.

Promocja odbywa się poprzez udział w wielu wydarzeniach promujących żywność tradycyjną i lokalną, zdrową żywność oraz żywność wysokiej jakości. Podczas takich imprez odbywają się prezentacje produktów, wykłady, panele dyskusyjne, degustacje, konkursy, pokazy oraz warsztaty, które mają na celu propagowanie zasad zdrowego żywienia, a szerzej zdrowego stylu życia.

W ostatnim roku Manufaktura Skalbmierska promowała swoje produkty na wielu wydarzeniach. Oto kilka najważniejszych miejsc promocji olejów i mąki z Krępic:

  • Małopolskie Targi Żywności „Zasmakuj z URK” - wrzesień br., Kraków
  • Piknik Poznaj Dobrą Żywność - czerwiec br., Warszawa
  • I Festiwal Polskiej Żywności Wysokiej Jakości #KupujŚwiadomie - czerwiec br., Warszawa
  • Konkurs „Nasze Kulinarne Dziedzictwo-Smaki Regionów”- maj br., Tokarnia
  • XVI Międzynarodowe Targi Produktów i Żywności Wysokiej Jakości „Ekogala”- grudzień 2022, Rzeszów

Świadomość konsumencka rośnie - ważną rzeczą dla producenta jest to, że produkty na takich wydarzeniach cieszą się dużą popularnością. Podczas kolejnych wizyt na tych samych wydarzeniach zadowoleni jakością klienci wracają.

Przyszłe działania promocyjne

Przyszłość gospodarstwa związana z promocją produktów lokalnych i tradycyjnych jest związana z przystąpieniem do Sieci Zagród Edukacyjnych. W przyszłości rolnik planuje poszerzyć swoją ofertę w zakresie rekreacji. Dobrym rozwiązaniem byłoby zaadoptowanie części budynku gospodarczego i otwarciem punktu sprzedaży - małego sklepiku.

 Marta Borek

udostępnij
do góry