Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach Modliszewice, ul. Piotrkowska 30, 26-200 Końskie

Strona główna/Informacje i porady/Rośnie eksport polskiej żywności

Rośnie eksport polskiej żywności

2022-11-30

Warzywa na stoisku

W okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku wartość sprzedaży towarów rolno-spożywczych za granicę osiągnęła poziom 30,3 mld EUR (140 mld złotych). Jest to wartość wyższa o 26,7% niż w porównywalnym okresie rok wcześniej. Wzrost przychodów uzyskanych ze sprzedaży zagranicznej w 2022 roku, a także wyższe tempo wzrostu w odniesieniu do 2021 r. potwierdzają, że krajowi przedsiębiorcy, działający w branży rolno-spożywczej, dobrze radzą sobie na rynku międzynarodowym.

Eksport artykułów rolno-spożywczych pozwala na zagospodarowanie nadwyżek żywności produkowanej w Polsce, stanowi ważne źródło przychodów dla polskiego przemysłu rolno-spożywczego i pośrednio wpływa na gospodarkę całego kraju. Dobre wyniki uzyskiwane w eksporcie towarów rolno-spożywczych świadczą o rosnącej aktywności krajowych przedsiębiorców oraz wysokiej jakości oferowanych przez nich produktów.

Import towarów rolno-spożywczych w badanym okresie 2022 roku wyniósł 20,3 mld EUR (94 mld zł) i był o 28,2% wyższy niż przed rokiem. Dodatnie saldo wymiany handlowej ukształtowało się na poziomie 10,0 mld EUR (46 mld zł), o 23,8% wyższym niż w okresie od stycznia do sierpnia 2021 roku.

Podobnie jak w latach poprzednich produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. W okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku dostawy do krajów UE-27 wygenerowały 22,4 mld EUR (wzrost o 30%), co stanowiło ponad 74% przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.

Do krajów Unii Europejskiej sprzedawano głównie: mięso drobiowe (2,1 mld EUR), produkty mleczne (1,8 mld EUR), mięso wołowe (1,2 mld EUR), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,1 mld EUR), karmę dla zwierząt (1,0 mld EUR), a także wyroby czekoladowe (0,9 mld EUR).

Polski eksport rolno-spożywczy na rynek Unii Europejskiej charakteryzuje się znaczną koncentracją geograficzną. Głównym partnerem handlowym Polski pozostały Niemcy. Eksport do tego kraju w okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku wyniósł 7,5 mld EUR i był o 26% większy niż przed rokiem.

Ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych były także: Holandia (2,1 mld EUR, wzrost o 45%), Francja (1,9 mld EUR, wzrost o 32%), Włochy (1,5 mld EUR, wzrost o 16%). Znaczącymi odbiorcami krajowych artykułów rolno-spożywczych, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania (przychody na poziomie 2,4 mld EUR, wzrost o 28%), Stany Zjednoczone (475 mln EUR, wzrost o 25%) oraz Arabia Saudyjska (339 mln EUR, spadek o 11%), a w dalszej kolejności:
Izrael (251 mln EUR, wzrost o 33%), Norwegia (198 mln EUR, wzrost
o 25%), a także Algieria (172 mln EUR, spadek o 46%).

W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych dominowały mięso i przetwory mięsne. W okresie od stycznia do sierpnia 2022 r. przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej w ramach tej grupy towarowej były o 38% wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 6,2 mld EUR, stanowiąc 20% wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych.

Największy udział w wartości eksportu mięsa i przetworów mięsnych miały: mięso drobiowe (44% - 2,7 mld EUR), przetwory mięsne (23% - 1,4 mld EUR), mięso wołowe (22% -1,37 mld EUR) oraz mięso wieprzowe (8% - 519 mln EUR). Eksport zwierząt żywych oraz pozostałych gatunków mięs był
stosunkowo niewielki i stanowił odpowiednio 2% i 1% udziału w przychodach z eksportu produktów mięsnych z Polski.

Drugą pod względem wartości pozycję z 14% udziałem w eksporcie produktów rolno-spożywczych z Polski zajmowało ziarno zbóż i przetwory, których łączna sprzedaż, w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r., wzrosła o 42%, do 4,2 mld EUR.W analizowanej grupie towarowej przychody z eksportu ziarna zbóż wyniosły blisko 2,0 mld EUR. W strukturze wolumenu wywozu 5,8 mln ton ziarna zbóż kukurydza stanowiła 45% (2,6 mln ton), pszenica - 39% (2,3 mln ton), żyto - 5% (260 tys. ton), jęczmień - 4% (249 tys. ton).

Krajowi eksporterzy lokowali zboże przede wszystkim na rynku unijnym (4,1 mln ton, 70% wywiezionego ziarna). W okresie od stycznia do sierpnia 2022 r. ziarno kukurydzy wywożono głównie do Niemiec (1,2 mln ton, 47% eksportu tego ziarna), Holandii (440 tys. ton, 17%) i Wielkiej Brytanii (225 tys. ton, 9%). Odbiorcą pszenicy były przede wszystkim Niemcy (673 tys. ton, 30% eksportu tego ziarna), Nigeria (302 tys. ton, 13%) oraz RPA (253 tys. ton, 11%). Głównym kierunkiem eksportu żyta z Polski były Niemcy (238 tys. ton, 91% eksportu tego ziarna), a jęczmienia - Niemcy (163 tys. ton, 65% eksportu tego ziarna), Algieria (31 tys. ton, 12%) oraz Holandia (27 tys. ton, 11%).

Wzrost wartości eksportu odnotowano w przypadku produktów mlecznych (o 42%, do 2,5 mld EUR), cukru i wyrobów cukierniczych (o 16%, do 2,0 mld EUR), ryb i przetworów (o 7%, do 1,7 mld EUR), a także warzyw i przetworów (o 19%, do 1,4 mld EUR) oraz owoców łącznie z przetworami (o 11%, do1,2 mld EUR). Większa była również wartość wywozu m.in.: nasion roślin oleistych i tłuszczów roślinnych - o 73% (0,9 mld EUR), kawy, herbaty i kakao - o 23% (0,7 mld EUR), soków owocowych i warzywnych - o 33% (0,5 mld EUR).

Warto rozwijać produkcję rolną i produkcję żywności wysokiej jakości Zwiększenie eksportu zapewnia rolnikom i państwu odpowiednie dochody.

Krzysztof Domagała

Źródło: Polish Food nr 4/2022

udostępnij
do góry