Obecnie nie ma możliwości przyjmowania gości w gospodarstwach agroturystycznych. Przyjdzie czas, kiedy rząd otworzy dla turystów hotele i inne obiekty świadczące miejsca noclegowe dla turystów. Jak się do tego przygotować? Oto kilka podstawowych zasad.
Aby zapewnić gościom komfort i bezpieczeństwo, najlepiej jest udostępniać im pomieszczenia z oddzielnym wejściem i samodzielną kuchnią. W budynkach ze wspólnym korytarzem można przyjmować rodziny.
W widocznym, ale niedostępnym dla dzieci miejscu należy umieścić środki do dezynfekcji oraz instrukcje - jak skutecznie myć i dezynfekować ręce.
Dobrą praktyką jest wywieszenie regulaminu pobytu, w którym należy umieścić kilka obowiązków, mających na celu zminimalizowanie ryzyka zakażenia wirusem. Ważne jest umieszczenie numeru telefonu do kontaktu nie tylko z właścicielem gospodarstwa, ale także numerów: alarmowego - 112 i pogotowia ratunkowego - 999.
W regulaminie pobytu prosimy gości o:
W regulaminie należy wskazać miejsca przechowywania odkurzacza lub innego sprzętu do sprzątania, a także środków czystości.
Jeśli chcemy żywić gości, to zaleca się dostarczanie posiłków do pokoi lub ustalenie godzin wydawania posiłków dla poszczególnych rodzin. Wystawianie posiłków w formie szwedzkiego stołu stwarza duże możliwości do rozprzestrzeniania się wirusa, dlatego nie zaleca się tego sposobu żywienia. Po każdym turyście należy zdezynfekować stoliki i oparcia krzeseł. Na stołach nie powinno się stosować obrusów, a także stawiać solniczek, pieprzniczek. Przyprawy należy podawać w jednorazowych saszetkach. Pomiędzy stolikami musimy zachować odległość 2 metrów, a zdezynfekowany stolik oznaczyć napisem „zdezynfekowany”.
Bardzo dobrym sposobem zabezpieczającym właściciela gospodarstwa przed ewentualnymi roszczeniami klienta w przypadku zakażenia wirusem jest przygotowanie oświadczenia. Każdy z gości proszony jest o potwierdzenie, że nie jest poddany kwarantannie, nie jest chory na COVID-19, nie przebywał na kwarantannie lub potwierdza stan zdrowia poprzez zaświadczenie o negatywnym wyniku testu. Klient potwierdza także, że w przypadku zachorowania w czasie pobytu, nie będzie rościł pretensji o przyczynienie się do zakażenia właściciela obiektu i będzie przestrzegał regulaminu pobytu.
Regina Kobierska